Een te lage actieradius levert non-conformiteit op! Dat is het oordeel van de Hoge Raad in zijn uitspraak van 28 juni 2024.
Wat is er aan de hand?
De dealer van een Jaguar I-PACE had in 2018 op haar website (o.a.) een ‘ronkende aanprijzing’ met de volgende tekst staan:
“ELEKTRISCHE JAGUAR I-PACE (…) ACTIERADIUS VAN 480 KM (…) ACTIERADIUS VAN 480 KM (WLTP) (…) Zeer groot bereik Dankzij een geavanceerde 90 kWh lithium-ion-batterij met 432 cellen heeft de Jaguar I-PACE een grote actieradius van 480 km WLTP (…)”
In de verkoopbrochure (van de fabrikant) stond een afbeelding van de Jaguar I-PACE. Daarbij stond de tekst: “actieradius 480 km”. Maar een voetnoot bij deze tekst is vermeld:
“EV-actieradius: tot 480 km. (…). Waarden voor EV-actieradius zijn gemeten met een productiemodel over een standaardroute. De daadwerkelijke actieradius is afhankelijk van auto- en accuconditie, actuele route, omgeving en rijstijl.”
Maar let op: koper stelt zich wel op het standpunt dat hij de verkoopbrochure nooit ontvangen zou hebben.
De koper kocht op 23 maart 2018 een Jaguar I-PACE voor € 89.235,–. De levering vond plaats op 27 november 2018. Op 6 december 2018, dus nog geen twee weken later, liet de koper weten ontevreden te zijn over de actieradius. In de praktijk bleek de actieradius volgens de koper (slechts) 280 km. Kort daarna zond de koper een ingebrekestelling naar de dealer, met het verzoek de auto aan te passen, zodat de actieradius van 480 km wel werd gehaald. Aan dat verzoek werd niet voldaan. In april 2019 verkocht de koper de auto aan een derde voor € 65.000,– (met circa 2500 kilometer op de teller).
compensatie voor lage actieradius?
In een daarop volgende rechtszaak vordert de koper een compensatie i.v.m. non – conformiteit. De koper vorderde het verschil tussen de oorspronkelijke koopsom en de verkoopprijs in april 2019. De rechtbank wees die vordering af. Het gerechtshof Den Haag wees de vordering van de koper wel toe. Een te lage actieradius levert non-conformiteit op, aldus het gerechtshof. Het gerechtshof oordeelde dat de koper op zich wel rekening diende te houden met het feit dat de actieradius kon variëren. Maar niet met een verschil van 35% (300 i.p.v. 480 km). Het gerechtshof oordeelde:
“Het verschil tussen enerzijds de in de website van [geïntimeerde] B.V. vermelde actieradius van 480 kilometer en anderzijds de met de auto onder gebruikelijke omstandigheden (zie rov. 3.5) bereikte actieradius van (hooguit) circa 300 kilometer in de winter is echter van een zodanige omvang (de bereikte actieradius is ruim 35% minder) dat Palletcentrale daarmee geen rekening hoefde te houden, ondanks haar bekendheid met het voorbehoud, dat immers geenszins de indruk wekt dat een zo groot verschil zou kunnen optreden.”
De slotsom is dat de dealer een compensatie dient te voldoen van € 19.235,– vermeerderd met wettelijke rente.
non-conformiteit bij te lage actieradius volgens de Hoge Raad?
Het oordeel van de het gerechtshof Den Haag werd in stand gelaten door de Hoge Raad. Volgens de Hoge Raad was het oordeel van het gerechtshof Den Haag namelijk juist en begrijpelijk gemotiveerd.
Non-conformiteit is een gevleugeld woord in consumentenkoop (B2C). Maar let op, dus ook in B2B verhoudingen zoals uit deze zaak blijkt. Ook als zakelijke partij kan je klagen over een product als dat niet aan de verwachtingen voldoet.
Informatieverplichtingen
Vanuit de verkoper is dan ook van groot belang om accurate informatie over het product te verstrekken. Dat geldt niet alleen voor de eigenschappen van het product. De wet kent nog veel meer informatieverplichtingen. De verkoper dient de koper te informeren over de locatie van de onderneming van de verkoper, KvK nummer, BTW nummer, algemene voorwaarden, etc. etc. Gebeurt dat niet, dan loopt je als verkoper het risico dat je moet “bloeden”.
Vragen over non-conformiteit of informatieverplichtingen? Neem vrijblijvend contact met ons op, of stuur ons een e-mail.